Ideer,- skikkelig gode ideer.
Hvem ønsker seg ikke flere gode ideer? Det hadde ikke vært meg i mot å få flere.
De siste ukene har jeg holdt noen foredrag og hatt besøk av grupper her på Dalalåven Atelier. Et spørsmål som ofte går igjen i slike sammenhenger er «Hvor får du ideene dine fra?»
Det er ikke så lett å svare på, jeg tror ikke det finnes et kort og enkelt svar heller.
Av og til ser jeg for meg at ideer er magiske, og vanskelige å produsere. Det hender jeg tar meg i å forvente at de bare skal dukke opp, uten at jeg har gjort noe spesielt for å oppnå det. Det hender også at jeg blir frustrert når de gode ideene ikke kommer når jeg trenger dem som mest.
Enkelte ganger har jeg 2-3 blanke tomme lerret og aner ikke hva jeg skal male på dem. Andre ganger har jeg flere ideer enn lerret som er klare til å males på, og får nesten panikk på grunn av det.
Forskning viser at det å faktisk dyrke frem ideer er en prosess vi kan øve oss på. Slik at vi blir bedre til å produsere flere (og forhåpentligvis bedre) ideer. På den annen side kan ofte gode ideer bare komme til en, gjerne mens man gjør noe avslappende og tenker på noe helt annet. Slik som mens man er i dusjen, når man fremdeles er i halvsøvne tidlig om morgenen eller lignende.
John Cleese har en teori om kreativitet som jeg virkelig har sansen for, – han sammenligner kreativitet med en skilpadde. Jeg vet det høres merkelig ut, men ingen kan vel nekte for at John Cleese har peiling på kreativitet. Tanken er at den kreative delen av hjernen vår jobber sakte, så man må opprette en trygg plass for den den. Kreativiteten er som en skilpadde som nervøst kikker ut av skallet for å se om omgivelsene er trygge før den stikker hele hodet frem. Cleese anbefaler å skape et kreativt rom, en skilpadde-oase, blant galskapen i hverdagens stress og mas, – der kreativiteten trygt kan dukke opp. Det handler rett og slett om å sette av tid og rom der man ikke er tilgjengelig for omverdenen, og hvor man vet man ikke vil bli avbrutt og distrahert. Tid og rom til å bare fokusere på det å være skapende. Han har også stor tro på dette med å la underbevisstheten jobbe videre med saken. Står man helt fast er det beste man kan gjøre å tenke på noe helt annet, eller å rett og slett sove på problemet. Sistnevnte er en metode jeg også bruker ofte. Det rare med å sove på det er at man ofte ser det hele fra en annen vinkel neste dag, og løsningen kan ofte være så tydelig at jeg knapt skjønner hva problemet var.
For min del er min favoritt skilpadde-oase hytta, der slipper jeg unna e-poster, telefoner, sosiale media, stress og mas, og kan gjøre meg fullstendig utilgjengelig. Men jeg har også en skilpadde-oase hjemme, da setter jeg av tid til en kveld der det bare er Frøyapus som har lov til å forstyrre meg.
Jeg har en god del venner og kolleger som jobber i forskjellige kreative bransjer, en fellesnevner jeg har lagt merke til er mengden ideer. Min venninne Marte som blant annet designer strikke-mønstre er nærmest uslåelig på det punktet. Og ideene hennes er så absolutt ikke bare strikke-relaterte.
Jeg leste et sted om viktigheten av å være villig til å produsere masse dårlige ideer. Da forskning viser at folk som har mange ideer, slik som gründere, forfattere, kunstnere og musikere, mislykkes langt oftere enn de lykkes. Men de mislykkes langt sjeldnere enn de som ikke har noen ideer i det hele tatt.
En som spurte meg hvor jeg får alle ideene mine fra, fortalte meg at det tar ham minst en måned eller to med ren tenking og spekulering for å i det hele tatt få en ide. Jeg spurte ham hvor mange dårlige ideer han hadde hver måned. Han tenkte seg om og svarte: «ingen»
Vel, jeg for min del får stadig ideer som jeg heldigvis ikke maler eller tegner. Jeg har nok blitt flinkere til å filtrere bort disse, for før var det ikke uvanlig at et maleri ble så dårlig at jeg bare malte over det hele og startet på noe helt annet.
I løpet av den kreative prosessen er det heller ikke uvanlig at jeg har høyst varierte følelser i forhold til det jeg jobber med. I går fikk både foreldrene mine og min venninne Gunn Marit en utgreiing om hvor mislykket og håpløst det ene maleriet jeg jobber med er. I dag ser jeg dog at med noen små endringer så blir det bra.
Jeg har sett den kreative prosessen beskrevet i 6 stadier på en måte som fikk meg til å le gjenkjennende. Her er den fritt oversatt fra engelsk
1. Dette er genialt!
2. Dette er vanskelig
3. Dette er fullstendig mislykket
4. Jeg er fullstendig mislykket!
5. Dette blir nok bra likevel
6. Dette er genialt!
Hvis du trenger kreativ inspirasjon anbefaler jeg deg rett å slett å følge rådene til John Cleese, – lag deg en skilpadde-oase!