Kvinnelige kunstnere er vår tids røverkjøp

https://ingadalsegg.com/wp-content/uploads/2019/06/Inga-på-atelieret.jpg

Jeg har alltid vært glad i å tegne og male, bruke fantasien og jobbe med hendene. Det å skape noe. Jeg bestemte meg tidlig for å bli kunstner. Som ung lurte jeg aldri på hva jeg skulle studere eller hva jeg skulle bli, – jeg opplevde det på et vis aldri som et valg, for meg fantes det ingen aktuelle alternativ.

Mange slutter å tegne i barndommen eller ungdommen. Jeg for min del gikk vel mer over fra tegning til mer maling etter hvert, men jeg jobber fremdeles med begge delene.

Da jeg gikk på Tegning, form og farge på videregående var det nesten ingen gutter i klassen, noe som var vanlig slik jeg husker det. Kjønnsbalansen jevnet seg noe mer ut da jeg fortsatte kunststudiene.
Mange år senere var jeg kunstlærer på kulturskolen. I løpet av de 15 årene hadde jeg konsekvent en overvekt av jenter som elever.
Det er jo litt rart, – man kan jo skape det man selv ønsker, så hvorfor er det slik?

En 10 år gammel studie viser at kvinner utgjør 60-75% av kunststudentene på høyere nivå. Mens kvinnelige kunstnere kun er representert på under 30% av kunstutstillingene. (En nyere artikkel viser til at tallene har ikke endret seg nevneverdig siden da)

Likestillingslandet Norge er ikke noe unntak:
•Norske mannlige kunstnere har 20 ganger høyere inntekter fra kunsten sin sammenlignet med sine kvinnelige kolleger.
•94% av omsetningen av kunst i andrehåndsmarkedet er salg av verk skapt av mannlige kunstnere.
•Når det gjelder norsk samtidskunst står mannlige kunstnere bak 88% av salget.

Dette viser rapporten «Kunst i tall» fra desember, utført av Rambøll for Kulturrådet og Kulturdepartementet.

Siden jeg åpnet Dalalåven Atelier i 2014 har jeg hver sommer invitert en gjestekunstner til å stille ut sammen med meg. Jeg har valgt kunstnere som gir publikum stor variasjon når det gjelder både teknikk, stil og motiv. Og jeg har bevisst valgt flest kvinnelige kunstnere, i et forsøk på å gjøre noe for å bidra til å jevne ut forskjellene.

For å sitere Lotte Konow Lund, kunstner og professor ved Kunsthøyskolen i Oslo; «Sannheten per i dag er at kvinner nesten ikke selger kunsten sin. Og alle mine kvinnelige kolleger er ganske enkelt ikke mindre gode kunstnere, det er ikke derfor»

Ved norske auksjonshus står kvinners kunst kun for 5% av salget. Det er et paradoks at man i kunstverden sier at det bare handler om kvalitet, mens det nesten bare er mannlige kunstnere som omsettes i det kunstneriske kretsløpet.

Jeg vet ikke hvorfor det er slik, en årsak kan være at de største kunstsamlerne i all hovedsak fortsatt er menn – som samler på kunst laget av mannlige kunstnere.
Men problemet er nok også langt mer sammensatt. Det store Prado-museet i Madrid har vist utstillinger siden åpningen i 1819, men de har aldri noen gang har hatt en hovedutstilling med en kvinnelig kunstner.

Kvinnelige kunstnere sine verk selges også for langt lavere priser enn sine mannlige kolleger. Verdens dyreste maleri av en nålevende kunstner ble solgt for 765 millioner kroner. «Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)» ble solgt på Christie’s auksjon i New York ti minutter etter at den startet i november i fjor. Kunstneren var David Hockney. En mann, selvsagt.
For selv om prisen var ekstraordinær, er Hockney del av en uendelig lang trend der verdens mest etterspurte mannlige kunstnere oppnår priser som er mer enn 90% høyere enn det de aller mest kommersielle kvinnelige kunstnerne får for sine verk.
Til sammenligning satte britiske Jenny Saville ny verdensrekord i oktober i fjor da hennes maleri «Propped» solgt hos Sotheby’s for 110 millioner kroner. Det dyreste verket noensinne solgt av en nålevende kvinnelig kunstner.

Det er nok en lang vei å gå for at dette skal jevne seg ut. Heldigvis ser det ut som vi ikke passer inn i statistikken her i lille Rindal. Nå på lørdag blir det åpning av årets Sommerutstilling her på Dalalåven Atelier, fulgt av åpning av Rindal Kunstlag sin Kulturvøkku-utstilling. To kunstutstillinger med kunst av tre kvinnelige kunstnere her i Rindal sentrum.

Ingen av oss ligger an til å slå verdensrekordene for dyreste kunstverk, slik sett kan man si at kvinnelige kunstnere er vår tids røverkjøp. Du får jo så mye mer kunst for pengene! Jeg håper mange tar turen innom i løpet av de 9 dagene disse utstillingene henger.
Kanskje finner du et nytt kunstverk til hjemmet, en perfekt gave til noen, eller kanskje du bare vil se deg litt rundt, få litt påfyll, nyte sanseinntrykkene og slå av en prat med en av kunstnerne. Du er uansett velkommen.

Norske Billedkunstnere startet en kampanje i sosiale media i anledning Kvinnedagen i år da de lanserte hashtagene #ikkeignorerkvinneligekunstnere og #minkvinneligekunstner
Hvis du legger ut bilder av kunst laget av en kvinnelig kunstner oppfordrer jeg deg til å benytte deg av disse!